fredag 2 april 2010

Datorprogram - Pattern Maker och Garment Styler

Jag har mest använt två olika program, Pattern Maker och Garment Styler från Cochenille. Med Pattern Maker gör jag ytmönstren medan Garment Styler gör själva konstruktionen av plaggen.
Pattern Maker
Programmet är på engelska och det är utmärkt när man vill prova fram olika ytmönster. Man kan få utskrivna diagram både med färg eller med symboler.
Garment Styler
Programmet är på engelska och man kan få ut en skriven stickbeskrivning. Man kan också få ut plaggdelarna som skisser med mått och siffror på och sticka efter det. Man kan t.o.m. få plaggdelarna utskrivna i naturlig storlek eller i en storlek som passar till en stickledare.
Båda programmen är ganska gamla och de fungerade inte med Vista, så jag använder dem numera ganska sällan på en gammal dator.

Man kan inte få tag på dessa program nya längre utan Cochenille har sedan lång tid ersatt Garment Styler med Garment Designer. Pattern Maker verkar vara ersatt med Stitch Painter. De nyare programmen verkar ha en massa fler funktioner, men de har jag alltså inte provat.

1 kommentar:

  1. Men jag har Garment Designer och kan intyga att det är jättebra! Jag använder det till både stickning och sömnad. Till stickningen har jag mest skrivit ut plaggdelarna i rätt storlek för stickledaren, men det går som sagt att få ut en stickbeskrivning också.
    Programmet är lätt att använda och man lär sig det snabbt.

    SvaraRadera