torsdag 28 januari 2010

Ordlista för stickmaskinstermer

Nu ikväll fick jag ett mail från en annan maskinstickare som frågade efter en översättningsordlista för stickmaskin mellan engelska och svenska. Det blir ju en hel del läsande av engelska när man pysslar med maskinstickning så en sådan är ju bra att ha till hands. Här är en som det förut fanns länk till via en del andra ställen, men nu verkar den bara var nåbar direkt:

http://www.kanalen.org/sticklistan/termer/maskinstickningstermer_e_s.php
Kan vara värd att lägga till i sin favoritsamling.

För egen del har jag oftast problem i motsatt riktining. Nästan allt jag läser om maskinstickning är på engelska. Alltså har jag svårt att hitta de rätta orden på svenska. Lite ironiskt känns det.

1 kommentar:

  1. Det där känner jag igen, eftersom jag också läser en hel del om maskinstickning på engelska och så står man sen där och undrar vad det egentligen heter på svenska. Då kan det vara bra med en maskinstickningsordlista.
    Nu senast har jag läst några norska stickböcker bara för att göra begreppsförvirringen ännu större :)

    SvaraRadera